torstaina, helmikuuta 03, 2011

Seuraavaksi kaupallisehkoja tiedotteehkoja

Reippaan viikon sisällä tälle ruokabloggaajalle tarjoutui poikkeuksellisen runsaasti mahdollisuuksia nuuskia uutuuksia ja ruokamaailman uusia tuulia.


















Tropicanan uutuustuotetilaisuudessa maisteltiin tietysti Tropicana-mehuja. Päällimmäinen fiilis, oli juuri se mikä mehun erottaa monista muista: tuorepuristaminen ja hedelmälihan runsaus todella maistuvat. Minulle se tarkoitti kahta eri asiaa. Uuden kolmasosalitran appelsiinimehun totesin toimivan melkoisen kätevänä välipalana, vähän samaan tapaan kuin smoothien nauttisi. Tropiikin hedelmät taas oli puristettu uutuusmehuun niin aidosti, että lievästi eräille hedelmille allerginen suukin tulkitsi saavansa täyttä tavaraa tavanomaisen mehun sijaan ;). Pakkaus lunastaa siis lupauksensa.

Darwin Foodin showroomin avajaisissa mielikuvituksellisia kahvidrinkkejä surautteli Daniel Chomieniec, barista maailman huipulta. Kahvia ja kurkkua? Toimii! Kahvia ja passionhedelmää? Toimii, ja jälkimaku hymyilyttää tunteja! Ennakkoluuloton asenne sai minutkin laajentamaan kahvimukavuusaluettani.













Kuva: Valio

Valion uutuustuoteaamupäivässä taas tarjoiltiin melkoinen määrä ihan uutta, tuoteperheiden tulokkaita ja tutkimustietoa. Tammikuun uutuustuotteista nousi heti esiin pari lempparia. Pehmeä maustamaton maitorahka oli maultaan ja rakenteeltaan jogurtin ja perinteisen rahkan välimaastossa, ja ainesosalista oli lyhyydessään hurjan ilahduttava: "pastöroitu rasvaton maito ja hapate". Pehmeä oli myös toinen suosikkini, levittyvän pehmeä Aura-juusto. Sen maku oli tunnistettavasti Auraa, mutta jotenkin paljon tasapainoisempi. Käyttäisin siis tätä ihan vaikkapa voileipäkeksin päällä - tahnamaiset sinihomejuustot kun ovat yleensäkin makuuni.













Kuva: Valio

Valion kuluttajatutkimusten valossa suomalaiset näyttäytyvät mansikka- ja mustikkajogurttikansana, ja Valion tuotteissa lusikoidaan ja kulautellaankin napaan vuosittain niin suuri osa suomalaisesta marjasadosta kuin meijerijätin on mahdollista haalia kasaan. Tämän ajan ilmiönä vaikuttaa olevan aidon sokerin ja tavallisen rasvapitoisuuden arvostus erilaisten makeutusaineiden ja rasvattoman linjan sijaan, ilahduttavaa jos mikä!

Luomu loisti uutuustuotevalikoiman esittelyssä harmikseni poissaolollaan. Jotenkin toivoisi luomutuotteiden ylipäänsä arkipäiväistyvän niin valikoiman kuin hinnankin suhteen - silloin minä ja muut ostaisimme niitä enemmän, ja suuret tuottajat myös tarjoaisivat niitä enemmän.

Vaikka blogien ja tavaramarkkinoiden yhteistyö herättääkin blogiavaruudessa monenlaisia tunteita, on minusta mainiota päästä maistamaan uusia juttuja ja kertomaan kokemuksistani kaikelle kansalle. Kaupassa kun kuitenkin jokaisen kokkaajan on käytävä, ja vaikka itse tuotteista ei aina niin inspiroituisikaan, herättää niistä kertominen itsessä ja muissa ajatuksia raaka-aineista ja kauppojen tarjonnasta ylipäänsä. Tai herättääkö? Kertokaa toki!

6 kommenttia:

Yaelian kirjoitti...

Minäkin olin tuossa Tropicana-tilaisuudessa,harmi,ettei törmätty! Tosin tulin sinne heti alussa,ja olin aika lyhyen aikaa,ja yritin katsoa,oliko muita ruokabloggareita,tosin ei silloin tainnut olla...

Hanna kirjoitti...

Pehmeä Aura on tuotu tavan ihmisten eli kuluttajien saatavillekin? Sehän kiva, vaikkakin uskon sieltäkin löytyvän epäilyttävän ainesosan tai muutamankin. Nyt voi sitten muukin jengi sekoilla ja sekoittaa oliiviöljysuklaamoussee pehmeää auraa.

aleksi kirjoitti...

uusien tuotteiden esittely blogeissa on musta ihan kivaa jos sitä ei tehdä niin että listataan vaan jostain pressijulistuksesta uudet tuotteet ja niiden kuvat.. eli ilmasta mainosta vaan firmalle, vaan sanotaan jotain fiksua itekin.

näitä kaikkia tuotemainostus tapahtuami tuntuu nyt olevan joka päivälle mutta ei niihin pääse koskaan kun on työt edessä..

Mausteinen Manteli kirjoitti...

Pehmeää Aura-juustoakin on nykyään? wow. Mukava uutinen :) Mehut oli varmasti niin hyviä - harvinaista herkkua meidän ruokapöydässä mutta joskus teen oikein runsaan aamiaisen ja Tropicanaa löytyy silloin aina.

Veera kirjoitti...

Sorgen, mutta miksi ihmeessä rahkan pitää olla rasvatonta ja eikö se nyt rasvaisenakin ole ihan riittävän pehmeää. Jos elopaino hipoo käyrien huipulla, niin ei se kuulkaa rasvattomalla rahkalla sieltä alas tule.
Ja pehmeää levittyvää Auraa? Siis eikö sitä siitä palasta saa levitettyä? Kuinka avuttomina meitä pidetään? Miksi kaikki hyvä pilataan?

Varsinaiseen kysymykseen vastaisin, että ruokabloggaajien kutsuminen erilaisiin tilaisuuksiin on ilahduttavaa. Bloggaaja kun pääsääntöisesti on ihan tavallinen kuluttaja, tosin mahdollisesti helposti johdateltavissa.

Anna kirjoitti...

Kiitsa kommenteista kaikille!

Musta tuotemerkkijutuista kirjoittaminen onkin hiukan haastavaa juuri siksi, että koittaa tuoda kritiikkiseulan läpi vain ne jutut joista itsellä on jotain sanottavaa. Aina kun ei oo mitään sanottavaa suuntaan tai toiseen..

Veera no mut kun rahka ON rasvatonta! Sillä mennään. Se tehdään Suomessa siitä rasvattomasta maidosta, jollaiseksi kaikki kauppojen maito aina luomumaitoa ja täysmaitoa myöten aluksi vakioidaan... Se on tietty keskustelu ihan erikseen, että miksi vakiointia ja jalostusta ylipäänsä tehdään, allekirjoitan.

Pehmis-Aura taas yllätti, koska tuolla rakenteella se maistui mulle noin kymmenkertaisesti paremmin kuin Valion tavis-Aura tähän asti. Ja se on asia erikseen, mikä muu pehmeä tai kovempi sinihomejuustoasia maistuu vielä paremmalle, allekirjoitan :D