keskiviikkona, kesäkuuta 08, 2011

Jogurtti-kevätsipulikastike grillin liepeille

Kesäkuun kahdeksatta mennään, ja voin jo sanoa tietäväni, mikä on tämän kesän paras höyste kaikelle grillatulle. Ekan kerran jogurttidipin sekoitti kestosuosikkiruokavieraamme Reetta. Kaupat olivat helatorstaina kiinni, ja grillausilta kasattiin kaapeista löytyneistä aineksista. Seuraavaksi kastiketta tein minä itse, alle viikon päästä. Kunnon satsin, jotta sai vielä työlounaallakin haarukoida napaan kera grillitähteiden.

Kiitos helatorstain helpon ratkaisun, tulen halajamaan yhtä ja samaa makua vihanneshärpäkkeiden ja krakovanmakkaroiden kylkeen koko kesän. Se vaan on niin.























Ihan paras kevätsipulinen jogurttikastike

n. 3 dl paksua turkkilaista jogurttia
n. 1/2 kevätsipulinipun varret
2-3 valkosipulinkynttä
vajaa 1 tl hyvää, maukasta merisuolaa

Sekoita ja anna vetäytyä grillivalmistelujen ajan. Nautiskele grillattujen juttujen eli ihan minkä vaan kera.























p.s.
Tulin juuri äsken mielenkiintoisesta tilaisuudesta, jossa keskusteltiin värikkäästi bloggaajien ja yritysten yhteistyöstä.

Tähän kastikkeeseen käytin (ihan itse ostamaani, ja täysin tilaisuuteen liittymätöntä) Lindahlsin turkkilaista jogurttia, jonka maku pelaa täydellisesti yhteen sipulin ja merisuolan kanssa. Ja joka muutenkin on ihan mahtava tuote. Jos jogurtissa olisi ollut joku ikävä valuvika, tai jos sen maku olisi ensimaistamalla ollut kova pettymys, olisin aika varmasti maininnut pettymykseni täällä blogissa. Kuluttajapalvelukontaktin lisäksi.

Tällainen ei taida olla kaikkien yritysten toiveuni - erään elintarvikealan yrityksen edustaja toi illan keskustelussa aika selkeästi esiin näkemyksensä siitä, että negatiiviset kritiikit tuotteista blogeissa ovat ei-toivottuja. Vaikka bloggaaja sitten jälkeenpäin kertoisikin niistä mahdollisista hyvityksistä, ja paremmista kokemuksista tuotteen parissa. Se jälki, joka negatiivisesta tarinoinnista jää nettiin, ilmeisesti pelottaa.

Jännää! Arkielämän kokkaus käänteineen kun on Se Juttu, joka itseäni ja varmaankin teitä muitakin ruokablogeissa kiinnostaa. Onneksi ajatuksia ja mielipiteitä on joka lähtöön, yrityksissäkin, ja blogien ominaispiirteitä oivalletaan ajan myötä aina vaan paremmin. Pidetään, kanssabloggaajat ja te huiput kommentoijat ja lukijat, se tuntumamme todellisuuteen ja kantaaottava kuluttajuutemme, jookos! :)

15 kommenttia:

Merituuli kirjoitti...

Joo :)! Hyvin kirjoitettu lopputeksti (ei siinä alussakaan tosin mitään vikaa ollut) T: se puna-mustatukkainen

Hanna kirjoitti...

Monissa yrityksissä ollaan vielä tuollaisissa kuvitelmissa, menee vielä monta monituista aikaa ennenkuin homman todellinen luonne tajutaan.

Törmään tähän erittäin usein töissä nimittäin. Tuollaisia toiveita esitetään ja jännästi unohdetaan, että tuollaisten toiveiden esittäminen esitetään verkossa ja sitten siitä ruvetaan käymään tällaista keskustelua.

Anna kirjoitti...

Merituuli: Ai niin, ehdin jo unohtaa puna-mustatukkaisen :)!!

Hanna, niinpä niin. Ja mun vilpitön ihmettelyni aiheesta täällä blogissa on vain yksi areena, jossa tämänkin illan fiiliksiä puidaan :)

Liina kirjoitti...

ensteks kiitos kastikeohjeesta, mää kans haluan.

toiseksi, voi Arla Ingman, miten pihalla sitä voi pieni yritysparka olla. jos avoin keskustelu yrityksen tuotteista on negatiivissävytteistä, siihen voi osallistua, ja siitä ennen kaikkea pitäisi pyrkiä oppimaan.

tästä tulikin mieleen, että minkä helvetin takia Arla Ingmanin Luonto+-jugut ovat rasvattomia? kuka masokisti haluaa jugurttinsa rasvattomana tähän maailmanaikaan? miksi pienet elintarvikealan yritysparat ovat niiiiiiiin hitaita?*

* yllä oleva ei sisältänyt negatiivista kuluttajakokemusta, koska olen kaikin voimin välttänyt minkään rasvattoman, gojimarjoin maustetun möhnän kokeilemista. ei siis huolta, AI!

M kirjoitti...

Hyvä ja selkeä ohje :) ja keskustelun avaus.

Suomessa ollaan edelleen niin tiukasti kiinni P-Karjala-projektissa. Meijereiltä on vaadittu rasvattomia tuotteita ja niitä sitten tarjotaan. :/

Eiköhän kysyntä lisää myös kotimaisten rasvaisempien tuotteiden tarjontaa.

Nimim. Hiukkasen huolissaan kotimaisen tuotannon puolesta.

w-miina kirjoitti...

Yhdyn edellisiin ajatuksiin. Ruokablogien parhaina puolina olen juuri pitänyt niiden avointa kommentointia tuotteista sekä reseptien onnistumisesta. Tyyliin "tämä tuote toimi tähän ruokaan mahtavasti" tai "tätä tuotetta en enää toista kertaa kokeilisi, koska...". Kaupallisten lähteiden reseptiikasta ei tällaista löydä. Ruokablogit ovat riippumatonta sananvapautta ja kriittistä kuluttajakansalaisuutta!

Tästä johtuen on varsin ikävää huomata joidenkin blogien kaupallistumisen. Yritykset sponssaavat tuotteillaan, joita resepteissä on käytettävä eikä niistä pahaa sanaa voi enää sanoa. Siinä koko ruokabloggauksen idea mielestäni kärsii ja pahoin, vaikka tietysti on mukavaa ansaita bloggaamisella.

Outi kirjoitti...

Hei, luin kommenttisi bloggaajatapaamisesta ja siitä, että edustajamme oli kieltänyt negatiivisen tuotearvostelun. Näin ei todellakaan ole asian laita. Haluamme tehdä yhteistyötä bloggaajien kanssa ja kuulla kommentteja tuotteistamme, olivat ne sitten negatiivisia tai positiivisia. Palaute on meille erittäin tärkeää, koska sen perusteella me tuotteita kehitämme.

Ymmärsin, että kyseessä on silkka väärinkäsitys. Edustajamme, joka oli paikalla toivoi, että jos kuluttaja saa viallisen tuotteen, on ensisijainen yhteydenottokanava kuluttajapalvelumme. Näin saamme tietoomme, että tuotteessa on ollut vikaa ja voimme hyvittää kuluttajalle aiheutuneen mielipahan ja tutkia, onko kyseessä laajempi ongelma.

Eli avointa keskustelua peliin jatkossakin!

Ja kiitos Liina kommentistasi! Välitän sen tuotekehitykseen :-)

Aurinkoisin kesäterveisin,
Outi Fagerlund, viestintäpäällikkö, Arla Ingman Oy Ab

Outi kirjoitti...
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
Liina kirjoitti...

hei Outi,

mahtista, kiitos! olen kyllä muistaakseni itsekin välittänyt rasvattomuuspalautteeni kuluttajapalveluun, mutta eihän siitä varmasti haittaa ole, että palautetta tulee talon sisältäkin :D

Anna kirjoitti...

Kiitokset kommenteista, ja mukavaa, että bloggaajien riippumattomuus on tärkeä juttu monille muillekin :)!

Outi, kiitos kommentistasi, ja mukavaa että kommentoit tähän keskusteluun :)!

Keskustelu eilisessä tilaisuudessa oli rikasta ja mielenkiintoista.
Kyseessä oli varmaankin väärinkäsitystä puolin ja toisin, sillä toki
minä ja varmasti moni muu olemme yhteydessä nimenomaan yritysten kuluttajapalveluihin, jos tuotteessa on huomautettavaa. Blogi on vain yksi kanava lisää, jossa niitä arkielämän myötä- ja vastoinkäymisiä käydään läpi :).

Ja blogi on kuitenkin aina kirjoittajansa yksityisiä mielipiteitä: varmaankin siksi edustajanne kommentti siitä, että yritystä huolettaa negatiivisten kommenttien jääminen netin hakukoneisiin, aiheutti bloggaajissa "kohahduksen".

Hyvän ruoan ja hyvän arjen asialla kuitenkin pohjimmiltaan olemme, puolin ja toisin. :)

Jenni kirjoitti...

Niinkuin tässä joku sanoikin niin etenkin blogiin kirjoitetut arvostelut mietitään aika tarkasti koska bloggaaja joutuu seistä sanojensa takana (toisin kuin netin keskustelupalstat). Eli silloin kritiikki on yleensä rehellistä.

Aika vähän "mustamaalaamista" blogeissä näkyy. Enemmänkin suositellaan hyviä tuotteita. Jos jokin täysifloppi osuu kohdalle niin siitä on luonnollista kertoa jos haluaa.

Oma näkemys on että yritysten kannattaa hyväksyä heti tosiasia että yrityksestä ja tuotteista puhutaan sosiaalisessa mediassa. Siihen ei pysty vaikuttamaan. Sen voi valita onko mukana keskustelussa.

Tuo eilinen yrityksen kommentti ehkä kertoi juuri siitä että tätä asiaa ei ole vielä sisäistetty täysin. Joka tapauksessa tosi antoisa ilta ja mielenkiintoista tavata yritysten edustajia.

Muuten, samaa mieltä rasvattomista jugurteista. Me halutaan rasvaa! :)

koo kirjoitti...

Aivan naurettavaa, että tähän maailman aikaan firmat vieläkin toivoo että vain positiiviset asiat mainitaan.
Aivan kuin ilmaiseksi tuotteen testiin saanut olisi "velkaa" firmalle..
Huoh!

Ja mikä parempi tapa saada oikeaa palautetta kentällä on antaa tuotteita testiin ja myös ihan rohkeasti kuunnella tulevaa palautetta (oli se sitten hyvää tahi huonoa)

Mainiota, että pidät yllä reilua blogia! :)

Anna kirjoitti...

Jenni, mä olen ihan samaa mieltä sun kanssa siitä, että ruokablogeissa ei kyllä mustamaalaamiseen törmää. Sitä suuremmalla syyllä yritysten ei kannattaisi turhia huolehtia :) Mustamaalaaminen on ihan eri asia kuin kriittisyys, ja kriittinen blogikin voi olla fiilikseltään positiivinen :)!

Koo: Kiitos mukavasta kommentista!

ari kirjoitti...

Outi, ei edustajanne kieltänyt - millä sen voisikaan tehdä. Sananvapaus on kuitenkin Suomessa melkoinen arvo: eräskin pizzeria hävisi oikeusjutun kun kriittinen asiakas oli kutsunut pizzaa huussinkanneksi.

Edustajanne kritisoi negatiivista kritiikkiä enkä ollut hänen kanssaan täysin samaa mieltä, mutta ymmärrän hänen pointtinsa.

Anna kirjoitti...

Näinpä juuri :)